Personal branding voor een bedrijf, dit is waarom!

Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen; personal branding en storytelling. En misschien dacht je ook wel, dat is niet voor ons, maar bedoeld voor ZZP’ers. Ja het is ontzettend nuttig voor ZZP’ers. Maar het kan ook enorm veel impact maken in jouw bedrijf!




Het gezicht van jouw bedrijf

Wanneer je gaat besluiten om iets te kopen of te bestellen, spelen er vaak meer factoren mee dan prijs of functie. Ga maar eens na; wanneer heb jij voor het laatst iets gekocht waar je net iets meer voor het product betaalde dan normaal? En waarom was je daartoe bereid? Vaak is dit het gevoel wat je bij een bepaald merk hebt. Voor het ene merk heb je meer sympathie dan voor het andere merk. En waar ligt dat aan?

Sommige bedrijven zijn ontzettend goed in het delen van hun eigen persoonlijkheid. Er zijn bedrijven die een gezicht hebben voor hun merk. Denk maar aan acteur Harry Piekema die in menig Albert Heijn commercial de kijker liet denken dat hij toch echt dé Albert Heijn was. Hij was vriendelijk, optimistisch en behulpzaam. Eigenschappen die je dus automatisch linkt aan de Albert Heijn. Een goed voorbeeld van personal branding in een bedrijf. 

How-to

Oké, ik ben overtuigd. Hoe doe ik dit dan?

Nou hoef je niet gelijk een persoon te kiezen als gezicht voor je bedrijf. Je kunt de persoonlijkheid van je bedrijf ook laten zien in de branding. Als het goed is heeft jouw bedrijf deze persoonlijkheid al. De kernwaarden van jullie bedrijf, de motivatie waarom dit bedrijf is gestart, etc. En waarschijnlijk hebben jullie ideale klanten een aantal van diezelfde kernwaardes. Denk maar eens aan duurzaamheid bijvoorbeeld. Als dit past bij de kernwaarde van jouw bedrijf is jullie ideale klant hier ook mee bezig. Maar we gaan een stapje verder; want welke eigenschappen passen er bij de kernwaarden van je bedrijf? Als je bedrijf een persoon was, hoe zou je die persoon dan omschrijven? Misschien hoort er bij duurzaamheid wel vooruitstrevend, empathisch en jong (om maar even een voorbeeld te noemen). 

Ga dus eens aan de slag met je team en brainstorm over het karakter van jullie bedrijf. Leg vast welke eigenschappen en tone-of-voice er bij dit karakter of deze persoon horen. Dit is ook nuttig voor jullie als team. Je kunt daarmee kijken of alle neuzen nog wel dezelfde kant op staan. 


Geef het vorm!

En dan is de volgende stap om die eigenschappen overal terug te laten komen. Want je kunt een brand pas leren kennen als die aanwezig is. Gebruik de tone-of-voice in al je communicatie, in mailtjes naar je klanten, in blogposts, op social media, etc. Zorg dat de persoonlijkheid van je bedrijf vastgelegd wordt op video en op foto, die jij vervolgens in kan zetten op je website en de andere platformen die je gebruikt als bedrijf. Heb jij hulp nodig met het vertalen van jullie bedrijfspersoonlijkheid naar heldere en kwalitatieve branding? Twijfel dan niet en stuur ons een bericht.

Wij kunnen je helpen met het uitvogelen van jullie personal brand en de uitstraling die hierbij past.


Elke week een gratis opdracht voor jouw personal brand? En op de hoogte blijven van onze workshops en online events?

FRAME YOUR STORY